Kertas kerja ini telah dibentangkan dalam 9th International Sports science Conference, di Hotel Renaissance, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia tarikh: 25 hingga 28 Jun 2012 anjuran Sports Science Unit, School of Medical Science & Kelab Sukan Kecergasan Kesihatan Kota Bharu, USM.
PENTAKSIRAN
KOMPREHENSIF DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI BERDASARKAN MODEL K
(COMPREHENSIVE ASSESSMENT IN PHYSICAL EDUCATION BASED ON K MODEL)
*Norkhalid
bin Salimin1 dan Julismah
Jani2
1 Jabatan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan, Institut
Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Perak,
Malaysia.
2 Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, Perak,
Malaysia
Email
address of corresponding author: alittsalimin@yahoo.com
Tujuan kajian ini adalah untuk
mengenal pasti pencapaian aras pembelajaran pelajar berdasarkan domain
kognitif, psikomotor dan afektif menggunakan Pentaksiran Komprehensif (PK)
berdasarkan Model K bagi permainan bola baling dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani
(PJ). Reka bentuk kajian berupa kaedah pra eksperimen - kajian kes sekali.
Kajian dijalankan di sekolah-sekolah menengah daerah Larut, Matang dan Selama
dalam negeri Perak. Sampel terdiri daripada 17 orang guru dan 508 orang pelajar
Tingkatan 2. Kesahan kandungan PK adalah r = 0.82, kebolehpercayaan instrumen
PK bagi ujian kognitif (r = 0.78), psikomotor (r = 0.90) dan afektif (r = 0.83).
Bagi soal selidik persetujuan guru terhadap penggunaan PK, kebolehpercayaan
adalah r = 0.82 manakala peratus persetujuan antara penguji (73.61%, SD = 0.54).
Keputusan kajian menunjukkan pencapaian kognitif berada pada tahap baik (M = 67.35,
SD = 11.75). Pencapaian pembelajaran psikomotor semasa sesi latihan adalah pada
aras manipulasi (M = 2.22, SD = 0.47) dan semasa sesi permainan pada aras
menghubung kait (M = 3.48, SD = 0.77). Aras pencapaian pembelajaran afektif
adalah pada membina perwatakan (M = 4.35, SD = 0.77). Kajian ini juga mendapati
91.62% guru bersetuju bahawa penggunaan PK meningkatkan pencapaian pembelajaran
pelajar, 88.24% membantu dalam pengurusan pengajaran guru, 96.40% bersetuju
pentaksiran mencapai objektif pengajaran, 82.96% bersetuju bahawa pentaksiran
menepati ciri-ciri perlaksanaan dan 56.44% setuju bahawa PK menepati aspek
akauntabiliti. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan Model K dalam pembinaan
instrumen PK adalah sesuai digunakan oleh guru sebagai satu pentaksiran
alternatif yang piawai bagi menilai pencapaian pembelajaran pelajar dalam tajuk
permainan bola baling bagi mata pelajaran PJ.
No comments:
Post a Comment